Al decennialang worden vrachtwagens uitgerust met een tachograaf. Vroeger, vóór het digitale tijdperk, hadden ze een ponskaart waar de gegevens op werden bijgehouden. Die ponskaarten, met gaatjes die de informatie bevatten, moesten vervolgens uit het apparaat worden gehaald en in een ponsmachine worden uitgelezen en overgenomen in de administratie. Tegenwoordig gaat dat dankzij de digitalisering een stuk makkelijker en sneller. En de tachograaf bevat ook meer informatie die nuttig is voor het bedrijf.
Voordat een vrachtwagen, bestelbus of taxi de weg op mag, wordt deze voorzien van een tachograaf. Dit is een kastje dat wordt ingebouwd en met een kabel verbonden aan de motor om op die manier gegevens te kunnen registreren. De bestuurder kan de gegevens zien, maar er geen invloed op uitoefenen. De tachograaf werking is zodanig dat je het apparaat niet even kunt uitzetten om bepaalde zaken te verdoezelen. Alles wat de auto doet wordt geregistreerd.
De tachograaf registreert waar de vrachtwagen of auto heeft gereden en ook hoe hard. Daarnaast registreert het apparaat hoe lang achter elkaar er is gereden. Beroepschauffeurs moeten zich namelijk houden aan de regels in de Rijtijdenwet. Ze mogen een aantal uren achter elkaar rijden en moeten daarna een korte pauze nemen. Na een vastgesteld aantal uren moet er een slaappauze zijn die ook weer minstens een aantal uren moet duren. Op deze manier moet worden voorkomen dat chauffeurs oververmoeid raken waardoor ze zich niet goed meer op de weg concentreren of zelfs achter het stuur in slaap vallen. Hierdoor kunnen ernstige ongelukken gebeuren. Als een chauffeur door de politie wordt gecontroleerd en het blijkt dat hij of zij zich niet aan de regels heeft gehouden dan worden hoge boetes uitgedeeld. Een tachograaf is niet alleen in Nederland verplicht, maar ook in alle landen van de EU en tal van andere landen in de wereld.
De werkgever van de chauffeur kan bij een moderne tachograaf de gegevens op afstand uitlezen. Die worden opgeslagen in het geheugen van het apparaat. Als het geheugen vol is wordt de oudste informatie overschreven. Daarom is het zaak om de gegevens regelmatig, bijvoorbeeld wekelijks uit te lezen. De informatie wordt gebruikt voor de boekhouding. Zo kan het aantal gereden kilometers worden bijgehouden en het brandstofverbruik. Deze informatie wordt gebruikt bij het opstellen van facturen en bij het bepalen van de bedrijfsstrategie, bijvoorbeeld bij het aangaan van nieuwe leasecontracten voor het wagenpark. Ook kan de politie gegevens van de tachograaf opvragen om de oorzaak van een ongeval te achterhalen of om vast te stellen of een vrachtwagen te hard heeft gereden. Bij een rechtszaak zal de rechter deze informatie als betrouwbaar aanmerken omdat er door de chauffeur niet mee kan worden gesjoemeld. Hiermee kan ook de onschuld van een chauffeur worden aangetoond als hij juist niet te hard reed en zich correct hield aan de regels van de Rijtijdenwet.
Schrijver voor Naamloos.nl
Ik ben Dave, een gepassioneerde reviewer die de wereld verkent door producten en onderwerpen te onderzoeken. Met een scherp oog voor detail en een liefde voor eerlijke beoordelingen, deel ik mijn inzichten met de wereld. Mijn reis begon als een nieuwsgierige consument, maar groeide al snel uit tot een boeiende carrière als recensent. Of het nu gaat om tech gadgets, reisbestemmingen of culinaire ervaringen, ik duik diep in elk aspect en deel mijn persoonlijke ervaringen met een vleugje humor. Mijn missie is simpel: mensen informeren en inspireren, één review tegelijk.