Thuis werken is tegenwoordig heel gewoon. Steeds meer werkgevers bieden hun medewerkers de mogelijkheid om geheel of gedeeltelijk vanuit huis te werken. Dit biedt dan ook voordelen. Je raakt geen tijd kwijt aan het reizen naar en van het werk, je kunt makkelijker je eigen tijd en taken indelen, de auto blijft vaker staan. Er zijn voordelen voor zowel de werkgever als de werknemer. Wil je thuis werken, dan heb je wel een inspirerende werkplek nodig om lekker productief te zijn. Hierdoor is het belangrijk dat je thuiskantoor lekker opgeruimd is. Wij geven je een paar slimme tips om rommel te voorkomen.
Je thuiskantoor is waarschijnlijk voorzien van de nodige apparatuur met een snoer of kabel. Denk alleen maar aan je computer en de printer. Je wilt misschien wel je telefoon of tablet op je bureau op kunnen laden en mogelijk heb je een koffiemachine in je thuiskantoor. Kortom, er zijn altijd wel snoeren en kabels aanwezig. Je kunt het best kabelbinders kopen om deze snoeren, kabels en draden netjes te organiseren. Zo voorkom je dat alles in de knoop raakt en snel beschadigd raakt. Daarnaast ziet het er ook gewoon een stuk netter uit.
Losse papieren en kantoorartikelen zorgen makkelijk voor een rommelige werkplek. Je werkt het best als je bureau zo leeg mogelijk is. Alle losse zaken wil je dan ook goed op kunnen bergen. Voor de grotere zaken, zoals dossiers en mappen, kun je gebruik maken van opbergboxen. Kies voor ondoorzichtige boxen, zodat je de inhoud van de boxen uit het zicht houdt. Het is goed om de boxen van een label te voorzien om alles makkelijk terug te kunnen vinden. Voor de kleinere dingetjes, zoals je pennen, je nietmachine en je agenda, maak je het best gebruik van lade-organizers. Deze plaats je makkelijk in de lades van je bureau en kun je organiseren zoals jij het wilt.
Het is heel verleidelijk om in je thuiskantoor vooral heel veel ‘gezelligheid’ te verzamelen. Denk aan foto’s van je dierbaren of aan beeldjes waar je vrolijk van wordt. In werkelijkheid heeft het niet zo veel te maken met gezelligheid, maar meer met het creëren van afleiding. Dit wil je juist voorkomen in je thuiskantoor. Verwijder alle afleidingen en plaats niet te veel accessoires in je kantoor die enkel ter decoratie dienen. Hou je thuiskantoor zo minimalistisch mogelijk en plaats er alleen items die je er echt nodig hebt.
Plan aan het einde van je werkdag altijd vijf minuten tijd in om op te ruimen. Hier heb je echt voldoende aan. Verwijder alle rommeltjes en broodkruimels van je bureau, berg spullen op en organiseer je papieren. Na vijf minuten opruimen moet je bureau gewoon helemaal vrij zijn van rommel. Zo kun je de volgende werkdag fris starten aan een opgeruimd bureau. Dit zorgt voor een productieve start van de dag.
Schrijver voor Naamloos.nl
Ik ben Dave, een gepassioneerde reviewer die de wereld verkent door producten en onderwerpen te onderzoeken. Met een scherp oog voor detail en een liefde voor eerlijke beoordelingen, deel ik mijn inzichten met de wereld. Mijn reis begon als een nieuwsgierige consument, maar groeide al snel uit tot een boeiende carrière als recensent. Of het nu gaat om tech gadgets, reisbestemmingen of culinaire ervaringen, ik duik diep in elk aspect en deel mijn persoonlijke ervaringen met een vleugje humor. Mijn missie is simpel: mensen informeren en inspireren, één review tegelijk.